_____ Material Talk – Martin Chramosta _____

January 16, 2020 – 6pm

Ein Gespräch zur künstlerischen Praxis mit Martin Chramosta, Künstler und Teilnehmer am Programm Styria Artist in Residence

Martin Chramosta untersucht in seinen Arbeiten häufig historische Formen auf ihren
zeitgenössischen Wert und ihre gesellschaftliche Relevanz. Aus ihnen modelliert er
Assemblagen materieller und ideeller Natur, die sich in verschiedenen Medien wie
Skulptur, Zeichnung oder Performance kristallisieren. Seine Werke wurden unter Anderem in der Kunsthalle Basel, bei Rinomina Paris, im Kunstmuseum Uppsala, im NCCA Kaliningrad, im Belvedere21 Wien, an den Swiss Art Awards und am Schweizer Performancepreis präsentiert.
Martin Chramosta lebt und arbeitet in Basel.
www.martinchramosta.net

um Voranmeldung wird gebeten
Kontakt: jakob.pock@eeza.atmail@andreasheller.at

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CoSA - Center of Science Activities / A(R)dventure Foto: Janine Wagner

_____ CoSA – Center of Science Activities / A(R)dventure _____

CoSA – Center of Science Activities / A(R)dventure

Raumgestaltung, Interaktive Objekte, Konzept, Planung, Umsetzung, Grafik: Michael Altendorfer, Daniel Fabry (FH JOANNEUM), Dominikus Guggenberger, Anika Kronberger und Jakob Pock

Auftraggeber und Inhaltliche Leitung: FRida & freD Das Grazer Kindermuseum
Story und Programmierung der Hololenses: exozet Berlin

Universalmuseum Joanneum
Joanneumsviertel
8010 Graz, Austria

CoSA – A(R)dventure / Alle Fotos: Janine Wagner

CoSA - Center of Science Activities / A(R)dventure Foto: Janine Wagner

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_____ Material Talk – Nadia Guerroui _____

October 31, 2019 – 6pm

Nadia Guerroui, artist and participant of the Styria-Artist-in-Residence 2019 (St.AiR), in conversation about her artistic practise and current projects.

Nadia Guerroui (*1988) creates poetic-abstract works in which she explores everyday phenomena and concepts from our complex, contemporary world. An intense reflection process and experiments with unconventional materials are at the base of her creation process. The dialogue that her work brings about with the observer and the space, and the well-considered choice of materials, textures and shapes link Guerroui’s work to minimalism. Her works are able to transcend the personal, the anecdotal and as a result layers of meaning and imagination are given free play. Nadia Guerroui obtained a master in textile design from La Cambre, Brussels. In 2014 she was selected for Coming People, S.M.A.K, Ghent and her work was exhibited in Cab Art Centre, Brussels. Her recent solo exhibitions include: Palimpset (Art Institute Shibukawa Gallery, Shibukawa, Japan 2018); Blink (DAC, Dolceaqua, Italy 2017) and Impostor Syndrom (Snap Projects Gallery, Lyon, France, 2016).

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_____ CoSA – A(R)dventure – Sneak Peek _____

CoSA – Center of Science Activities / A(R)dventure

Raumgestaltung, Interaktive Objekte, Konzept, Planung, Umsetzung, Grafik: Michael Altendorfer, Daniel Fabry (FH JOANNEUM), Dominikus Guggenberger, Anika Kronberger und Jakob Pock

Auftraggeber und Inhaltliche Leitung: FRida & freD Das Grazer Kindermuseum
Story und Programmierung der Hololenses: exozet Berlin

Opening: 19.10.2019

Joanneumsviertel
8010 Graz, Austria
CoSA Graz

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_____ M, I, S, T, Y (2019) _____

Series of Fine Art Prints, 70 x 100cm (Edition: 3/3)
Shown at Subliminal, Veronika Hauer, Katie Lee
IG Bildende Kunst Vienna
Installation views: Joanna Pianka

Veronika Hauer zeigt eine Serie von Plakaten, die sich auf ironische und kritische Weise mit der Vermittlung von Sprache und der Verbindung von Sprache und Körper auseinandersetzt. Die Serie kann dabei gleichsam als subliminale Handlungsanweisung an den Betrachter gelesen werden, sodass das einzelne Poster eine performative Aufforderung darstellt. Hauer verwendet historisches pädagogisches Bildmaterial, weil oft erst mit zeitlichem Abstand die Absurdität so mancher pädagogischer Ansätze evident wird. Der unterhaltsamen Note steht dabei jedoch auch Unbehagen gegenüber, denn die Zeichnungen der einzelne Buchstaben figurierenden Kinder zeigen Reglementierung und Disziplinierung im doppelten Sinn. Neben der Absurdität des Nachstellens und Verkörperns von Buchstaben an sich zeigt die Starre des Kupferstichs die Gezwungenheit dieses pädagogischen Unternehmens auf einer zweiten Ebene. (David Komary)

M, I, S, T, Y. Installation view: IG Bildende Kunst 2019

M, I, S, T, Y. Installation view: IG Bildende Kunst 2019

_____ It’s not visual-it’s kinetic, 2019 _____

10 ink drawings on paper, framed with acrylic glass, wood and string
Grazer Kunstverein: My Summer is your Winter, curated by Kate Strain (2019)
Photos: Christine Winkler

Hauer’s double-sided portraits of apes swing from the ceiling like animals in a cage. They are joyful and tragic, a troupe of animals assembled for presentation, like a group of trapeze artists suspended on a stage. Hauer found inspiration in J. M. Coetzee’s Elizabeth Costello, particularly in an excerpt where Elizabeth notes that only a poet can truly empathise with animal kin, going beyond the purely analytical to explore what on earth a chimp might be thinking when faced with humankind and their strange accessories.

Costello is reflecting on Wolfgang Köhler and his analytic attempts to interpret the actions of a set of captive chimpanzees who, in his opinion, took on military band characteristics when they clung to scraps of fabric and marched in a circle, completely voluntarily, in their compound. Elizabeth notes however that: Nothing in their previous lives has accustomed the apes to looking at themselves from the outside, as if through the eyes of a being who does not exist. So, as Köhler perceives, the ribbons and the junk are there not for the visual effect, because they look smart, but for the kinetic effect, because they make you feel different — anything to relieve the boredom. This is as far as Köhler, for all his sympathy and insight, is able to go; this is where a poet might have commenced, with a feel for the ape’s experience.*

Köhler was probably a good man, Elizabeth notes, but he was not a poet. Hauer interprets and represents the apes in a different way, ushering them into being through the repetitive kinetic action of producing patterns (drawings composed of lines, stars, circles). These patterns form images, holding within them a sense of the time and repetition it took to produce them. Each portrait is twinned with something alluding to material touch – an outstretched hand clinging to a fabric swathe, or some textile fragment slipping through fingers. The works are filled with the potential for movement, but hang motionless in the space between that which can be known, and that which can be imagined. (Kate Strain)

* J. M. Coetzee, Elizabeth Costello, Penguin 2003, pp. 74

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It's not visual-it's kinetic, 2019 (Installation view: Grazer Kunstverein. Foto: Christine Winkler)

veronika_hauer_gkv_2019_2 It’s not visual-it’s kinetic, 2019 (Installation view: Grazer Kunstverein. Foto: Christine Winkler)

_____ Material Talk – Ilka Helmig _____

August 24, 6pm
Gespräch zur künstlerischen Praxis mit Ilka Helmig
Künstlerin und Teilnehmer am Programm Styria Artist in Residence

Ilka Helmig beschäftigt sich in ihrer künstlerischen Arbeit mit dem Spannungsverhältnis
von natürlichen und kulturellen Erscheinungsformen und untersucht die dabei entstehende
Wechselwirkung anhand von visuellen Experimenten und Gegenüberstellungen. Kern ihrer
Arbeit ist die Frage nach einer zugrunde liegenden Ordnungssystematik und ihrer möglichen
Übertragung von natürlichen Umgebungen auf zivilisatorische Strukturen.

www.ilkahelmig.de

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_____ Ausstellung – Die Produktion der Dinge _____

Prototypenbau und Hands-On Stationen für die Austellung „Die Produktion der Dinge“ im Universalmuseum Joanneum – Museum im Palais.

Modell der Ausstellungselemente

Modell der Ausstellungselemente

Zuschnitt der Ausstellungstexte

Zuschnitt der Ausstellungstexte

Einschübe für Zusatzinformation

Einschübe für Zusatzinformation

Zusammenfügen der Ausstellungstexte

Zusammenfügen der Ausstellungstexte

Hands-On Objekt "Einlegearbeit"

Hands-On Objekt „Einlegearbeit“

Hands-On Objekt "Die Uhr"

Hands-On Objekt „Die Uhr“

Hands-On Objekt "Die Uhr"

Hands-On Objekt „Die Uhr“

Hands-On Objekt "Drechseln"

Hands-On Objekt „Drechseln“

Hands-On Objekt "Drechseln"

Hands-On Objekt „Drechseln“