_____ Veronika Hauer _____

Veronika Hauer studierte am Goldsmiths College London, an der Wiener Universität für Angewandte Kunst und an der École supérieure d’Arts graphiques in Paris. Hauer ist Mitbegründerin und Herausgeberin des Online Magazins zu zeitgenössischer Kunst Nowiswere. Von 2010 bis 2019 unterrichtete sie an der Wiener Universität für Angewandte Kunst (Abteilung Kunst und kommunikative Praxis). Ihre Arbeiten werden national und international ausgestellt, u.a.: Galerie Zimmermann Kratochwill, <rotor>, Kunstverein Baden, Grazer Kunstverein, IG Bildende Kunst Wien, ICA in London, Galerie im Taxispalais, Innsbruck, Glasgow International Festival. Hauer lebt und arbeitet in Graz.

Veronika Hauer lives and works in Graz. She studied at Goldsmiths College London, the University of Applied Arts Vienna and École supérieure d ‚Arts graphiques, Paris. Hauer is co-founder and editor of the online magazine on contemporary art Nowiswere. From 2010 – 2019 she worked as a lecturer at the University of Applied Arts Vienna (Department of Art and Communication Practice). Her work has been presented at the Kunstverein Baden, Grazer Kunstverein, IG Bildende Kunst Vienna, ICA London, Galerie im Taxispalais, Innsbruck, Glasgow International Festival, and widely in Vienna and Graz, most recently at Galerie Zimmermann Kratochwill, <rotor> Graz, Forum Stadtpark and Kunsthaus Graz.

www.veronikahauer.com
www.nowiswere.com

_____ Ballet of the Apes _____

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sad, 2020

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blu, 2020

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scull, 2020

Series of drawings, Ink on paper (70x90cms)

_____ Animated Alphabet _____

Series of Fine Art Prints, 70 x 100cm (Edition: 3/3)

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Veronika Hauer zeigt eine Serie von Plakaten, die sich auf ironische und kritische Weise mit der Vermittlung von Sprache und der Verbindung von Sprache und Körper auseinandersetzt. Die Serie kann dabei gleichsam als subliminale Handlungsanweisung an den Betrachter gelesen werden, sodass das einzelne Poster eine performative Aufforderung darstellt. Hauer verwendet historisches pädagogisches Bildmaterial, weil oft erst mit zeitlichem Abstand die Absurdität so mancher pädagogischer Ansätze evident wird. Der unterhaltsamen Note steht dabei jedoch auch Unbehagen gegenüber, denn die Zeichnungen der einzelne Buchstaben figurierenden Kinder zeigen Reglementierung und Disziplinierung im doppelten Sinn. Neben der Absurdität des Nachstellens und Verkörperns von Buchstaben an sich zeigt die Starre des Kupferstichs die Gezwungenheit dieses pädagogischen Unternehmens auf einer zweiten Ebene. (David Komary)

_____ It’s not visual-it’s kinetic, 2019 _____

It's not visual-it's kinetic, 2019 (Installation view: Grazer Kunstverein. Foto: Christine Winkler)
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10 ink drawings on paper, framed with acrylic glass, wood and string
Grazer Kunstverein: My Summer is your Winter, curated by Kate Strain (2019)
Photos: Christine Winkler

Hauer’s double-sided portraits of apes swing from the ceiling like animals in a cage. They are joyful and tragic, a troupe of animals assembled for presentation, like a group of trapeze artists suspended on a stage. Hauer found inspiration in J. M. Coetzee’s Elizabeth Costello, particularly in an excerpt where Elizabeth notes that only a poet can truly empathise with animal kin, going beyond the purely analytical to explore what on earth a chimp might be thinking when faced with humankind and their strange accessories. Costello is reflecting on Wolfgang Köhler and his analytic attempts to interpret the actions of a set of captive chimpanzees who, in his opinion, took on military band characteristics when they clung to scraps of fabric and marched in a circle, completely voluntarily, in their compound. Elizabeth notes however that: Nothing in their previous lives has accustomed the apes to looking at themselves from the outside, as if through the eyes of a being who does not exist. So, as Köhler perceives, the ribbons and the junk are there not for the visual effect, because they look smart, but for the kinetic effect, because they make you feel different — anything to relieve the boredom. This is as far as Köhler, for all his sympathy and insight, is able to go; this is where a poet might have commenced, with a feel for the ape’s experience.* Köhler was probably a good man, Elizabeth notes, but he was not a poet. Hauer interprets and represents the apes in a different way, ushering them into being through the repetitive kinetic action of producing patterns (drawings composed of lines, stars, circles). These patterns form images, holding within them a sense of the time and repetition it took to produce them. Each portrait is twinned with something alluding to material touch – an outstretched hand clinging to a fabric swathe, or some textile fragment slipping through fingers. The works are filled with the potential for movement, but hang motionless in the space between that which can be known, and that which can be imagined. (Kate Strain)

* J. M. Coetzee, Elizabeth Costello, Penguin 2003, pp. 74

 

_____ I, M, Here (Hier), 2017 _____

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“Hier (Here)” – ein Gipsobjekt in Form des Buchstaben H, aus dessen Stamm eine Hand entwächst, wird auf einem rautenförmigen Displaytisch, der dem Objekt gleichsam als Bühne dient, präsentiert. Gemeinsam mit den beiden Posterarbeiten “I” und “M” bildet “Hier (Here)” eine Werkgruppe, deren gemeinsamer Titel den kurzen Satz “I’M Here” oder “Here I’M” bildet. I’m here oder Here I am verweist im Kontext der Installation auf die buchstäbliche Gegenwärtigkeit des menschlichen Körpers innerhalb des Ausstellungsraumes – aber auch auf die Präsenz der Sprache, in der sich dieser Körper bewegt und mit der sich Objekt und Posterarbeiten inhaltlich beschäftigen.Weiterlesen

_____ Cuckoo 3, 2015 _____

veronika_hauer_cuckoo3_4_ica_studio_london_2015Drei Tonfigurinen, 20-30 cm, spritzlackiert.
Rautenförmige Displays aus Birkensperrholz, entwickelt und umgesetzt von Andreas Heller.
Installationsansichten: fig.2 34/50 Veronika Hauer, ICA Studio London.

Seit 2013 entwickelt Hauer für ihre künstlerischen Arbeiten ein Repertoire an Posen, Gesten, Zeichen, Bildern und Ideogrammen, welches das Zusammentreffen verschiedener teilweise wiederkehrender ProtagonistInnen, Settings, Props und Choreographien zum Thema hat. So wiederholt sich die Figur des Narren in verschiedenen Arbeiten (Cuckoo, Cuckoo 2). Weiterlesen